onsdag 30 juli 2008

Eldkaprifol

Jag har fått en planta eldkaprifol av min mor, som är entusiastisk Trädgårdsamatör.
Jag har planterat den intill verandan i sydvästläge. Där står den soligt och ganska torrt. De vill inte ha för mycket väta om fötterna. Det får den inte hos mig! Den står nästan under takfoten och min gård ligger på sandig jord.
Kaprifolen har nu stått där ett tag och växer ymnigt in på verandan och blommar eldigt minst två gånger varje sommar.
Varje vår får jag ansa den lite för det har blivit en del torra kvistar, efter vintern. Ibland får jag klippa in den lite också så det går lättare att komma förbi på trädgårdsgången ner till gården.


Här har jag plockat in ett par kvistar och placerat i en vas i ett litet fönster vi har i badrummet. Det blev ett så fint ljus genom fönstret och det röda i kaprifolen stämde så bra med rönnmönstret i vitt, beige, grönt och rött vi har på tapeten.

Det finns faktiskt två likadana små fönster bredvid varandra i detta badrum. Ursprungligen var de i en yttervägg, men nu har vi byggt till ett uterum utanför, så fönstren är "ett rum in", så att säga. Det gör inget, för det kommer in lite dagljus in i badrummet genom fönstren i uterummet, och är man lång nog så ser man ut över trädgården. Det kunde blivit besvärande med insyn i badrummet med fönster på detta viset, men uterummet ligger ett par steg lägre, så man ser inte in genom badrumsfönstren från uterummet.

1 kommentar:

Kol och Rosors sa...

Tack så mycket för din kommentar! Och Välkommen in i bloggvärlden ;)

Ha det så gott & en härlig måndag!

L-Lott