tisdag 14 oktober 2008

Med vingslag från historien

Ibland när inspirationen slår till känns det nästan berusande att skapa, i alla fall när ideén håller hela vägen ut......
Jag har en speciell glädje i utformning som hämtar inspiration i det som varit. Jag arbetar utifrån det själv i mitt skapande och till hjälp har jag ibland de historiska, medeltida mönster som görs i Visby av Ateljé Sophias Förlag. Det finns flera mönster för både dam, herr och barn i serien. Man kan även använda dem till moderna kläder om man vill. Jag tycker om dessa mönster inte bara för designen utan för att de är så fyllda med information, tips och kuriosa.
Denna gång har jag tittat lite på mönsterhäftet Hattar och Huvudbonader. Däri finns bland annat ett mönster till hätta. Det var ursprungligen en riktig macho-huvudbonad! Nämligen hade riddarna den under sin ringbrynja för att inte håret skulle fastna i ringarna. Man tog efter de häftiga trendsättarna och modellen blev väldigt populär bland både man, kvinna och barn.
Jag utgick från en modell och lade till och drog ifrån lite och det resulterade i en mössa med lite traditionell känsla av hätta, men ändå med användningsområde för idag, tycker jag. Jag tog ett trikåtyg i ylle med mönstervävd bomull på ena sidan. Med två lager tyg fick jag en in- och en utsida utan synliga traskanter. Jag sydde på kanter i framkant och i nederkant och knytfunktion. En del är sytt för hand för att få det smidigt och fint.
Just detta med att sy för hand har jag faktiskt ägnat mig lite åt på sistonde. Mest i form av lite grövre broderi. Jag gjorde väldigt praktiska halvvantar, lite i serie med hättan. Några andra blev det också för att utforska det hela när jag ändå höll på. Modellen är inget nytt under solen, utan något man haft på torget och annars med sedan länge.
Jag har broderat med grövre garn, här underbart mjuk angora, i langett och franska knutar. I de bästa av stunder har jag kunnat njuta av handarbetet och långsamhetens lov. Som Sylvia Ingemarsdotter, kursledare inom handsömnad av kläder, menar att man ska ta vara på det meditativa i sysslan.

Jag har faktiskt inte broderat på eget initiativ på länge. Som ung och grön fick jag en gång till min förtvivlan ett dåligt betyg på broderi på en textil förberedande kurs. (Visst, jag var säkerligen inte så rutinerad att jag förtjänade ett bättre betyg .) Dessvärre sporrade det mig inte den gången utan fick mig att känna viss olust för ämnet istället. Kanske har det släppt nu. Sedan dess har jag arbetat som lärare själv och vet hur vansinnigt jobbigt det kan vara att sätta betyg. Jag har säkert själv lagt smolk i bägaren för folk fast jag verkligen inte velat det! Ett råd och en önskan vill jag uttala: Honung är mycket bättre än ättika! Tänk på det i umgänge med människor, och kanske främst elever. Låt skapandelusten blomma!

4 kommentarer:

Angel.Pearls sa...

Jättesöt mössa - den ser så skön ut. Jag som inte gillar när det "sitter för tätt" om huvudet, utan helst har "jack-huvan" på när det drar kallt -detta verkar vara en perfekt modell för mej.. Tack för tips om kollage på min blogg. Fortsatt fin vecka// Eva

Angel.Pearls sa...

Hej - just bärnsten har jag inte jobbat så mycket med.. Smycken i de färgerna brun/guld/lila gör jag gärna - med sötvattenpärlor, glaspärlor, metallpärlor. Vilken modell hade du tänkt: kort, långt, knythalsband att vira fler varv.. Jag har ett på gång: Björnmossa - ett kort dubbelt, som jag gör ett inlägg om på fredag.(Det likanr halsbandet Ocean och Skagen, men i andra färger. Sen har jag Irma i grön/guld.) Jag tänker att det kan passa dej..
Jättekul att du gillar mina smycken!! Vi hörs - Kram // Eva

VIKTORIA sa...

Hej Pernilla, tack för att du lämnade ett avtryck så att jag hittade hit. Jag är väldigt imponerad av ditt arbete. Jag har aldrig sett en fattigmansspets tidigare, men tycker att den är fantastiskt vacker i sen enkelhet!
Väver du också?
Må så gott,
Viktoria på Loppberga

Pernilla, Ateljé Smått och Mått sa...

Hej Viktoria!
Vad kul att du hittade hit. Det finns många fantastiska människor och bloggar, varav du är en. Jag har en del vävning i bagaget och utbidningen, men det har inte blivit något på länge nu. Vävstolen står hopplockad i boden. En dag kanske...