fredag 6 februari 2009

Ögonvetekuddar i vinterljus

Ögonkuddar och inte ögonpåsar! Vad är vad!?!

Ögonkuddar- Inte att förväxla med sådana tråkiga påsar under ögonen när man är trött eller sjuk. Ögonkuddar är helt tvärtom! Ögonkuddar är till för välbefinnande och avslappning.



Mina ögonkuddar har jag utvecklat i samarbete med cert yogakidsinstruktör Jaana Mikklä, som har företaget Yogaja i Ludvika. Man lägger en vetekudde över ögonen när man ligger på rygg och slappnar av vid yoga eller annars när man behöver. Det är lättare att sluta ögonen och bli rofylld med en liten lavendeldoftande ögonkudde till hjälp.

Min ögonkudde är en liten rektangulär vetekudde, milt doftande av lavendel. Fyllningen är kravvete från Dalarna och lavendel från Provance. Kudden har ett avtagbart kuddvar som kan tvättas i 40 grader. De linnefärgade kuddarna är i ekologiskt linne och de kulörta eller mönstrade i konventionellt linne eller bomull. Vissa kuddar är sydda i stuvbitar av vad som finns i ateljén just för tillfället, eller i äldre delvis trasiga textilier, som madrassvar eller gamla linnetyger. En kombination av återvinning och ekonomi.

Dessa ögonkuddar kan både kylas och värmas på grund av att de är fyllda med vete. De är sköna att lägga över ögonen om man har huvudvärk eller migrän och blir ljuskänslig. Kyld kan den även användas om man har feber och vill ha något svalkande på pannan, eller om en liten telning kommer med tårarna trillande och har en bula i huvudet. Man kan gärna ha en kudde i en plastpåse i frysen för sådana tillfällen. Den tar inte skada och blir behagligt sval, men inte hård.

Vetedesign -vete värme välbehag

Välkommen att prova själv!
De finns i min webshop.

5 kommentarer:

Angel.Pearls sa...

Underbart -vilka fiina bilder! Väldigt inspirerande! Ögonkudde -vill ha!! PS.Tar de bort påsar o mörkt kring ögonen??!! DS Kram//Eva

Stimmerbo Keramik sa...

Hej Pernilla!

Har varit in några gånger och väntat på ett nytt inlägg och idag så fick jag det. Fina bilder du presenterar om din vetekudde, naturen är alltid inspirerande.

Kram!
Leni

Kol och Rosors sa...

Hej Pernilla!

Tack för din kommentar.

Härliga bilder du visar...

Bilder är så inspirerande... jag älskar färg & att kombinera...

Ha det så gott & en underbar Alla Hjärtans Dag.
kram / l-lott

Linn sa...

Vad smart med vetekuddar! Jag har dragit på mig årets förkylning, så just idag skulle det passa utmärkt.

irma´s uthus sa...

Ögonkudde, smart idé! D ska jag beställa av dej.
Fina bilder!
kram irene