torsdag 29 april 2010

Vår och utomhusjobb

Så äntligen tar våren lite större steg. Raberberknopparna tittar upp, även om de fick en snöby på sig. Krokusen under häggen blommade vackert, tills rådjuren fick syn på den. Men framför allt är det ljust och solen värmer!

Häromdagen stod jag ute på verandan och strök mina små fattigspetsar.
Det var ljuvligt att känna de ljumma vindarna.
Fast ska jag vara ärlig, så var det faktiskt inte mest för det jag släpade ut brädan, men jag är väldigt glad att det gick att göra. Det är nämligen så att jag fått en gulbrun beläggning på mitt strykjärn och hittat ett medel för att rengöra strykjärn. Ett litet stift som man kan köpa bland vanliga sybehör.

Jag använde det enligt instruktionen och drog stiftet över det varma järnet. Det droppade och rann och det bruna försvann med det. Det luktade emellertid hemskt! Efteråt torkade och tvättade jag av järnet.
Problemet är att det verkar sitta kvar medel på järnet. Varje gång jag använder det nästan ryker det om järnet och luktar igen. Jag tycker lukten sätter sig i hela huset, i mig in- och utvändigt! Jag tänker att det aldrig kan vara nyttigt....
Någon som har några förslag? Annars får jag fortsätta hoppas på bra väder och stå ute och stryka :)

Ps. Jag fick ett tips om att pappershanddukar fungerar bra att rengöra strykjärn med. Jag ska absolut testa det nästa gång...Ds

1 kommentar:

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei!
Dette høres kjent ut! :-( Jeg hadde et damstrykjern (Braun) som jeg forsøkte rense, men det kom likvel rustrødt vann ut av det og ødela tøyet! Jeg fant ut at det var gått i stykker, og at det VAR rust i vannet som kom fra en ødelagt del. Strykejernet var bare 3 år gammelt. Men jeg måtte altså kjøpe nytt strykejern, og nå håper jeg det ikke hender igjen!

Besøk meg gjerne på min blogg! Jeg får dine nyhetsbrev, og har kjøpt linstoff av deg tidligere, samt at jeg for noen år siden hjalp deg med noen norske søkeord!

Ha en fin vårlig dag i Dalarna!

Klem Cathrine :-)