tisdag 8 februari 2011

Dalalyft, ett lyft för småföretagare

Så nu ska jag lyfta mig, varken i ansiktet eller i håret, men företagsmässigt! Det handlar om ett kompetensutvecklingsprojekt för solo & mikroföretag i Dalarna. Jag var på ett intromöte igår och detta verkar riktigt bra. Projektledare Peter Gunnebro är hjälpsam, fixar och svarar på alla frågor.


Dalalyft är ett EU-finansierat projekt i Dalarna med syfte att kompetensutveckla och utbilda småföretag och deras anställda. Bakom projektet står näringslivets samarbetspartners och olika offentliga aktörer. Se våra partners här.

Målet med projektet är att regionens småföretag ska bli starkare och mer konkurrenskraftiga på marknaden. Om företagen i regionen är kompetenta, framtidsinriktade och känner stöd från näringslivets samarbetspartners och den offentliga sektorn, blir resultatet en konkurrenskraftig och attraktiv region med ett framgångsrikt företagande.
Kompetens är ett nyckelbegrepp och en allt mer betydelsefull fråga såväl för det enskilda företagets överlevnad som för regionens rekryteringsunderlag i en framtid som redan nu förutspås kommer att kännetecknas av kompetensbrist.

Mot denna bakgrund erbjuder Dalalyft anpassade utbildningar för småföretag och deras personal så att dessa kan stå rustade och utvecklas i en framtid som kännetecknas av konkurrens och flexibilitet. Satsningen som är anpassad till företagens verklighet ska genom analys och utbildning, ge verktyg och förutsättningar som underlättar att ta nästa steg i utvecklingen av verksamheten.
Har du råd att inte hänga med?

3 kommentarer:

Charlotte sa...

Jag var med på nåt dylikt i min region. Fick höra att min affärside inte var "hållbar". Jag är ensam kvar med min firma, alla andra som var med har lagt ner. Sorgligt men sant! Lycka till!

Charlotte sa...

Förstår vad du menar när du lämnat kommentar hos mej. Alla vi inblandade fick söka ekonomiskt stöd för vår affärside. Jag fick då avslag. Gnetade ihop dom pengarna jag behövde själv. Och nu är då bara jag kvar!
Men jag äre inte bitter, det är min ide, mitt företag fullt ut! Om än litet och lite vilande just nu!

Ingelapingela sa...

Tittar bara inom till dig en snabbis på morgonen! Uppfattar förväntan och framåtblick bak dina ord. Bara att fortsätta på din inslagna bana om den känns rätt. Lycka till!

Hälsningar Ingela