söndag 6 februari 2011

Målande Feminize

En liten rapport från Feminize Meetup i lördags. Det var det första mötet med Feminize, inte bara för mig, utan för nätverket överhuvudtaget. Det var både mer och mindre än jag hade väntat mig.

Åse Larsjos, dekorationsmålare.
Där fanns många programpunkter sammanställda som löpande presentationer och föreläsningar av olika längd. Det var medlemmarna själva som valde att delta och dela med sig av sig själva och sin verksamhet, proffession, på det sättet. Jag tror de flesta hade en programpunkt. Det blev många olika, men alla intressanta. Vissa låg mer i mitt intresseområde än andra.

Den första presentationen jag gick på var en liten kort glimt från Åse Larsjos, där hon lätt och skickligt visade prov på dekorationsmåleri "live". Hon har en webbsida med blogg där det finns mycket att se på och att drömma om. Hon ger kurser, för grupper och "bara för dig". Men oj att ha målningar av henne på sin vägg.....

Själv var jag skyltdocka med min klänning med fattigmansspetsar och hade en blygsam miniutställning med info om min verksamhet.

Jag lyssnade även uppmärksamt på föreläsningar om varumärken (Sibylle Wenne – ”Ett färgstarkt varumärke”),  coaching och design av logotyper (Gunilla Petersén – ”Designa Ditt Liv!”.

 Åse Larsjos var vänlig nog att låta mig bolla och få lite inside information om färg och målning, vilket passade mig bra i målartagen som jag är. Hon biföll absolut mitt val av färg, Allbäcks linoljefärg, som en riktigt bra färg. Här syns den vägg jag nu har målat med två lager antikvit. Taket är en helvit färg, och det har snälle maken målat det mesta av. Det tar på nacken att måla uppåt! Listerna ska bli i två nyanser av gult, gyllene.

Den gamla timmerväggen som nu har blivit en innervägg valde jag såklart att ha synlig. Den har varit rödmålad, men vissa partier hade ingen färg. Snickaren tipsade om att det fanns ett verktyg som man kunde slipa sådana väggar med och få ett fint resultat. Det gjorde jag nu inte. Jag har lirkat loss en del lindrev och borstat bort lös färg, sågspån, mossa och damm. Lite mossa sitter kvar liksom en del lindrev. Sedan har jag målat över rakt av. Jag vet inte om man kan tala om rätt eller fel i tillvägagångssätt. Det är beror väl på vilken effekt man vill uppnå. (Detta säger jag fast jag har en väldigt kluven känsla inför tex Ernsts handskande med textilier och med flit avskavd målarfärg...) Jag vill gärna att det ska synas att detta är ett hus med historia, att det är drygt 100 år gammalt. Det ska inte vara för strömlinjeformat. Jag tycker det tappar i känsla då. Nu har jag fått det riktigt äkta, minsann! Jag gillar det grova, det vinda i väggen. Gamla väggar är sälla raka och räta....Det blir en fin kontrast till annat och jag tycker att det grova och det skira i kombination framhäver varandra. Ett steg i taget... jag längtar till inflytt!

2 kommentarer:

Angel.Pearls sa...

Spännande o intressant meeting du var på. Huset blir kanonfint! Ha en fin vecka/ Eva

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Pernilla!
Ja, det ser ut som det er en spennende tid for deg! Malingen av tømmerveggene så flott ut, og jeg er enig med deg i at man bevarer ujevnheter og det røffe!

Med ønske om en fin uke!

Klem Cathrine :-)

Ps. Du ligger på bloggrullen min nå!