fredag 16 december 2011

Prydnad inför jul

Fast jag tycker att jag donar och jobbar mest hela tiden, så springer tiden iväg för mig, och jag hinner inte alls allt jag vill. Jag skulle nog ta ledigt hela december för att hinna med allt pyssel som jag skulle vilja kunna ägna mig åt i december inför jul.
Tänk vad lyxigt att verkligen gå över hela huset och skura, putsa, organisera och sedan pynta vackert!

Lite pyntande har det blivit, med adventsljus och här en julklädnad för ett par blomkrukor!

Så här till högtidligheter vill man ju gärna ha lite fint. Jag gjorde en lättsam uppfräschning av några av mina gamla blomkrukor med lite stuvtyg och lite pynt. Det är lätt att göra och man väljer själv hur arbetat det ska bli. Jag sydde av två rektanglar glest linnetyg, som en cylinder. Den sydde jag ihop i botten och sydde av hörnen till en liten "bag" utan handtag. Överkanten vek jag två varv så att sömsmånen inte syntes och sydde ner. Sedan knöt jag fast de nya kläderna med band runt om och pyntade det hela med några små paket. Jag tycker att det blev lite av tomtens julklappssäck av det hela.

Jag ställde ner hela ytterkrukan i, men man kan såklart välja att bara ha en innerkruka på fat eller i plastpåse i också. Man kan tänka sig mycket variationer på detta tema, olika tyger och färger till olika årstider, men också olika arbetade med dekorationer. Kanske passar det bra med spets och applikationer hos dig? Eller jeans, brodyr, pärlor, lappteknik...? Virkade blomkrukor kanske? Bara fantasin sätter gränser, det är det som är så härligt med eget skapande!
 
Ps. I Signerats julkalender (Designmarknaden på nätet) lucka nr 22  finns något från Lyst med fattigspetsar att vinna, titta gärna dit.

1 kommentar:

idémakeriet sa...

Jag önskar dig en härlig jul, njut och tar det så härligt lugnt.
Kramar Gerda