torsdag 14 juni 2012

Kuddar av militära kuddvar

 När det var vårmarknad fick jag tag i lite saker från en försäljning från ett militärt överskottslager.  Det var kuddvar i storleken större i ett grovt linnetyg av den outslitliga sorten. Helt fantastiskt kvalitet! Min äkta hälft satte i halsen för han tänkte inte ha dessa grova tyger i sängen! Det har vi inte heller : ) . De passar bättre till annat, tycker jag med.

 Jag gjorde kuddöverdrag till storleken kuddar 50x60 cm, dvs det vanliga sovkuddeformatet, viket jag har som kuddar i soffor mm.

 Först funderade jag lite över vilken sida som var tänkt att vara räta och aviga på de ursprungliga kuddvaren. Som man ser här så låg de med sömmarna utåt, och stämpeln med de tre kronorna, vilka jag ville ha synliga, var på den sidan också. Men efter en del funderande kom jag fram till att det nog är tänkt att vända sömmarna inåt vid användning. Det är bara lättare att stryka kuddvaren med sömmarna utåt och även förvara dem och se stämpeln när de är på avigan. Därför låg de nog så.

 Sömmarna är också de helt fantasktist robusta, även om inte petigt sydda. Man har använt sig av en grov tråd och bara raksöm, som man har sytt över de två gånger vikta fållarna för att dölja traskanter. Det blir väldigt hållfast. Kuddöppningen ligger längs ena långkanten, som man kan se på bilden ovan.

Under kudden skymtar ett ljusare tyg, också det från samma källa. Det är ett kypertvävt tyg i fiskben som är tänkt som handduk/badlakan kan jag tro. Det är även det en helt fantastisk kvalitet i linne. Det kommer jag att använda som bordsduk, som en löpare, eftersom det har den formen, lång och smal.

Jag blev lite fascinerad av sömmarna och beslöt att behålla dem synliga. Det blir lite rufft, vilket jag tycker om att bryta av med. Här de båda kuddarna i soffan vid matbordet. Där har de nu sin plats.

1 kommentar:

Ingela sa...

Vilket fynd! Vackert och hållbart!