onsdag 24 oktober 2012

Axelvetekudde i hampa!

Jag har fått hem en liten leverans från min nya samarbetspartner i Litauen, där man hjälper mig att sy upp av mina modeller. De är så trevliga och duktiga, och delar mina åsikter om kvalitet och om att tvätta tyger.

Denna gång fick jag hem ett litet parti av axelvetekuddar med krage i hampa. Det är ett nytt tyg som jag nu testar lite grann. Det är en ekologisk hampa jag fick tag på och den är så härlig.


Hampan är ljusare än det naturfärgade linet, lite offwhite. Som material påminner det väldigt mycket om lin både till växt, egenskaper och yta. Hampan växer som ogräs, utan behov av konstgödning eller andra tillsatser. Det är det jag tycker om, bland annat, med lin och hampa, de är inte alls lika tärande på miljön som många konventionella tyger idag har blivit. Ett riktigt naturmaterial :)

Jag får hem tomma "fodral" till axelvetekuddarna. Dess fyller jag med eko-vete från Dalarna sedan här på plats, syr ihop och avslutar. Skulle någon ha behov av större mängder än jag kan fylla på plats finns också möjlighet att låta fylla i ateljén i Balticum, där man har lite större resurser.

Kuddarna är utlagda som vara i E-butiken, där finns även kuddvar att dra på som skydd mot smuts och nötning. Kuddvaren finns dock tillsvidare endast i lin.

PS, ett litet tillägg måste jag nu göra! Detta lilla parti i hamptyg är redan slutsålda! Nu finns kudden i lin i naturfärg tills vidare. DS

Med önskan om en varm mysig höst! 
Jag lär nog värma på min kudde och lägga den över axlarna för att få just det, kyligt idag, när det inte regnar för en gångs skull :)

Inga kommentarer: