torsdag 7 maj 2009

Skugga över stenbänken

Nej, någon roman ska det inte bli, men en liten stenbänk i min trädgård har jag fått till!
En liten plätt framför vedboden i söderläge har blivit omgjord. Detta redan i höstas egentligen då vi fick gräva upp halva gården för ny avloppsanläggning... Nå, det medförde det goda - förutom att vi kan använda avloppet :) - att grävmaskinen kunde hjälpa till med några detaljer som för mig var svåra men för den lätt som en plätt.
Det fanns en gammal stenpelare omkullvält i diket vid vägen. Jag har förstått att det ibland ligger sådana gamla stenstockar efter äldre skyddsräcken. Numer gör man dessa räcken i metall, och möjligen betong. Jag är lycklig ägare till denna nu. För grävmaskinen var det ingen match att lämpa av den där jag ville ha den. Sedan flyttade den även mitt lilla äppelträd till mitt framför denna stenanläggning. (Äppelträdet stod i vägen för grävandet och var tvunget att flyttas.)
Jag har gjort en liten solhörna med stenbänk i mitten, och bärbuskar närmast intill och längst ut i de omgivnade rundlarna har jag till höger ett gult Tunaplommon , och till vänster några små krikonträd. Jag hoppas att de tar sig och bär frukt. Jag tänker mig det som en liten fruktlund när det växt till sig.

Så här på vårkanten när det inte är så stort lövverk har jag tänkt utnyttja solläget till tidiga vårblommor. Jag har därför satt en del lökar mellan stenarna. Jag är förtjust i vita blommor och har här vit scilla. Den heter följdaktligen "Alba". Jag har även en julros på ena sidan, men kanske blir jag tvungen att flytta den. Den blommade ända från november, men nu kanske den får för mycket sol i detta läget. Den vill gärna ha lite skugga, har jag hört.

Inga kommentarer: