tisdag 6 mars 2012

Förråd under trappen

Som ett led i vårt arbete med huset har vi nu kommit till skrubben under trappen. Därunder var vårt alltmöjligtförråd,  med så mycket som vi kunde stoppa in....Nu äntligen har vi tömt det helt. Med det nya förrådet i pumprummet kunde det under trappen frigöras och användas lite mer organiserat.

Nu är det tomt!
Så här såg det ut när det var helt tomt. Man skymtar timmerväggen bakom den gamla tapeten. Den angränsar mot en nyare skiva som kom till då förra ägaren  byggde till och gjorde en hall på andra sidan och då tog bort delar av timmerväggen för att göra en spaljé mellan trapp och hall. Luftigare blev det ju.

Timmerväggen är i original och tätad med mossa. Jag tycker det är så häftigt, även om det kan dra lite kallt när det är riktig vinter....
Den blågula tapeten är den tapet som det finns mesta av under tappen. Jag gillar den skarpt, och det är den som jag gjort schabloner av till vårt matrum. Det finns fler små bitar av andra gamla tapeter mor dörrsidan i skrubben, en riktig tapethistoria! Synd bara att de är spruckna och släpper igenom sågspån.

 In under trappen finns det lite plats i försvinnande höjd.

Jag vill inte göra mer åverkan än jag måste i det gamla så jag har satt upp ny tapet på nödvändiga ställen - med häftstift - så att inte underlaget skadas så mycket.  Så kan jag tycka räcker i ett sådant här utrymme. Lite golvlister har det också blivit så intrycket är lite mer enhetligt. Hyllorna är nog original.

Nu har vi flyttat in de skrivare som finns i huset, och de papper och tillbehör som finns till. Det är skönt för skrubben har ingång från mitt arbetsrum och det har blivit lite tommare och mer lättarbetat nu. Jag är ganska visuell av mig och trivs bättre när det inte ser för rörigt ut, trots allt. Dessutom behöver jag inte ha näsan över ångorna från skrivaren när jag arbetar.

1 kommentar:

Ingela sa...

Hej på dej!

Vad mysigt det är med ett gammalt hus där man kan ordna personliga lösningar här och var. Det är charm när inte allt är så tillrättalagt och att tillvarata det gamla gå fram med varsam hand känns gott. Själva bodde vi en gång i ett gammalt hus. Tapetseringar och allt annat var inte lätt då allt var snett och vint.
Det hus vi bor i idag är från 70-talet. Successivt jobbar vi på att skapa ny charm i det!

Kram Ingela från Åhus