onsdag 20 augusti 2008

Vete...

....över hela golvet!


Så kan det gå när haspen inte är på!

Det är dessa hela kravodlade vetekorn som syns på bilden som jag använder för att fylla mina olika modeller med vetekuddar. Vetekorn har den egenskapen att de innehåller fukt. Det är den egenskapen som gör att de kan hålla värmen - eller kylan - i en vetekudde. När man värmer en vetekudde, i ugn eller micro, dunstar denna fukt med tiden och användandet. Det gör att värmen bibehålls sämre. Då behöver man tillsätta ny fukt till vetet. Det kan man lätt göra genom att värma kudden tillsammans med ett glas vatten. Vattnet förångas och tas upp av vetet. Annars kan man försöka se till att man fuktar vetet på annat sätt, med en blomspruta, eller förvara vetekudden lite rått och fuktigt emellanåt. Detta är viktigt inte bara för funktionen, utan för att för torrt vete faktiskt kan börja lukta bränt och ta eld i värsta fall. Så återfukta din vetekudde, för dess livslängd skull och för din säkerhets skull!

Jag köper in kravvete i 40 kilossäckar från en närbelägen kvarn. Sedan har jag en tunna som jag förvarar det hela i, för att ha vetet lätt tillängligt och för att få undan det prydligt.



Sedan hör det till saken att jag har två barn hemma som har mycket svårt att motstå frestelsen att ösa med vetet. De hjälper så gärna till att fylla vetekuddar.....Det är väldigt spännande att ösa med måttet genom tratten - och inte bara ner i kanalerna i en vetekudde. Ibland stockar det sig i tratten, men oftast rinner vetet som små floder.


Men att det blev vete över hela golvet var mest mitt eget fel, även om det hamnar lite här och där ibland ändå. Jag hade satt hjul på tunnan, för att kunna flytta den lättare. Det var en platta under vilken jag hade monterat en hjulförsedd anordning att ha stora blomkrukor på. Jag kan nu anförtro er att dessa hjul inte är ägnade åt sådana vikter som det blir av en hel tunna full med vete!

1 kommentar:

Alvin sa...

Hej du!

Då får vi hoppas att inte några små möss letar sej in i erat hus och får partaja på lite vetekorn i höst, som kanske har lyckats leta sig in i någon springa.

Och vilken fin smideskrona du kom över förra helgen, snygg, snygg!

Hälsningar från Leni