fredag 22 augusti 2008

Att blogga eller inte blogga...

...det är frågan.

Så nu har det hänt, jag har dragits med i bloggkulturen! Jag har varit avvaktande länge, men jag har börjat titta på detta med bloggande när flera i min bekantskapskrets börjat med bloggande.

Jag tyckte att det verkade vara ett tidskrävande projekt, med stora likheter med en webbsida, vilket mitt företag redan har. Så sakta har jag dock börjat se skillnaderna och fördelarna. En blogg är ett utmärkt forum, en databas, där man kan dela mycket information på ett strukturerat sätt, och även enkelt kan få och ge respons på varje inlägg.

Tomas Ullberg, som arbetar med att automatisera marknadsföring, har en del synpunkter på hur man som företagare kan använda bloggande som hjälp i sin marknadsföring. Han skriver om bloggande som marknadsföring: "Att ofta behöva skriva fräscha texter med kort hållbarhet för en rastlös läsarkrets - det kanske inte är det bästa alternativet. Att ständigt behöva blogga är stressande och tidskrävande. Folk blir utbrända, får hjärtattacker och svimmar av bloggstressen". Men så klart har han hittat sätt att undvika dessa fällor, och delar gärna med sig av sina slutledningar och erfarenheter på sin sida.
Men det lilla jag har läst i bloggar så tycker jag de verkar vara mer privat vinklade, ett sätt att få utlopp för ett behov av kreativitet, delande och att bli sedd. Man bloggar med glädje och entusiasm, och de jag har sett verkar -med all rätt- mötas med samma entusiasm. Bloggar kan vara så vackra och inspirerande, även om de håller en mer privat karaktär. Eller är det just därför?

Egentligen är det väl den elektroniska motsvarigheten till de traditionella kafferepen?! Bloggare kan gå och hälsa på varandra och se vad som bjuds, kommunicera med varandra, umgås helt enkelt. Vad jag förstår så kan man finna nya vänner både elektroniskt och fysiskt på detta sätt. Det positiva är väl att besökaren bara kan se vad som läggs ut. Man väljer hur man vill framstå som bloggare och ingen ser dammtussarna i hörnen!

Jag kallar min blogg för Lyst i Livet och den är en utvidgning av webbsidan.Webbsidan med webbshop är den mer affärsmässiga delen, där jag främst presenterar varor och tjänster jag erbjuder. Bloggen blir ett lite mer personligt komplement, tänker jag mig. Dels kommer jag att använda den till att lägga ut information och tankar om design och Lyst Form, och dels till tankar om hållbart respektfullt husbyggande, byggnadsvård och ekobygg, personliga betraktelser. Som lärare i botten är det väl en arbetsskada att vilja dela med sig av det man brinner för, och det är aldrig fel att finna nya bekantskaper och få responser på det man håller på med, speciellt som de så ofta verkar vara positiva på bloggar. Vem vet, det kanske är övervägande trevliga, positiva människor som bloggar!

Inga kommentarer: