fredag 10 oktober 2008

Hålsömmar för dop i morgondis

Vissa mornar är sagolikare än andra. Idag när höstsolen stilla värmer upp nattens kyla så dimman stiger bland höstglöden är det nästan så hjärtat smärtar i bröstet.




En så perfekt bakgrund till fotografering kan jag inte motstå. Det blir en stund av kreativ meditation nästan. Man behöver lite skönhet för själen, nu perfekt parad med morgonens stillhet.




Jag har en dopklänning som är färdigställd. Det är en av den första modellen jag ritade, med stråveck och hålsömmar. Det är en linnedopklänning, (UD001) som jag har på lager i tre storlekar. Denna har fått en dopbrodyr längst ner vid fållen.




Livstycket har två smala stråveck på vardera sidan mitten. Ärmen är ditsydd med lite puff. I halsringningen, midjan och ärmen finns en dragsko så att man kan justera passformen lite. Baktill är klänningen öppen en bit upptill och knyts ihop med dragskobanden i hals och midja.




Banden fållar jag för hand enligt gammalt sätt att fålla. Man använde det bland annat på hankar till handdukar. Här kan du hämta ner en beskrivning på handfållade band från min websida. (pdf-format) 



Ärmen är fastsydd med hålsöm och manschetten prydd med stråveck. Dessa hålsömmar är maskinsydda. Man behöver då en hålsömsgaffel. Det är ett symaskinsoberoende verktyg som används tillsammans med vanlig raksöm i långa stygn. 



Fållen längst ner på kjolen är även den fäst med hålsöm. Modellen är "ren" och ganska enkel i sin utformning, med detaljer tagna ur traditionen. Jag tycker det gör sig bra mot linne, så materialet kommer till sin rätt. Lin är ett underbart material som blir vackrare med tvätt och år. Så svårskött är det inte heller, men titta gärna in och läs om lin och dess skötsel.

Med önskan om många vackra mornar.......

1 kommentar:

Angel.Pearls sa...

Tack -jag "bokmärker" dig också -och kommer igen! Oh, vilken vacker dopklänning, och så mycket jobb nerlagt. Jag sydde en dopdräkt till min son, efter ett enkelt mönster. Min dotter döptes i samma klänning som jag..Ditt hantverk är mycket vackert! Trevlig helg// Eva