söndag 8 mars 2009

Lycka är....

...väldigt olika för alla, kan jag tänka mig. Den som kan glädjas åt lite har mycket att glädjas åt, heter det ju. Så sant, tycker jag. Det finns mycket att glädjas åt, för den som ser efter. Ta vara på de små glädjeämnena i vardagen, i naturens skönhet i att vara frisk. Vem vet hur morgondagen blir?

Jag blev riktigt lycklig nu idag- av att riva tak!

Det är som så att vi bor i ett äldre hus, från ca 1900. I köket hade det blivit omgjort i några omgångar och en gång precis innan vi flyttade in. Man hade satt in nya skåp och vitvaror, tapetserat och lagt in plastmatta, men inte kollat efter varför originalgolvet går i vågor under mattan, och inte brytt sig om att taket inte såg så bra ut efter att man tagit bort en innervägg.
Vi tänkte att vi skulle göra något åt detta med taket till att börja med, och idag provrev vi lite av de kantiga vita plattor som satt där. Jag hoppades att vi nu inte begick helgerån och förstörde något som borde ha suttit kvar. Det hade säkert varit en hel del jobb att pussla dit de där plattorna, för de satt i något slags mönster. Under plattorna fanns en papp spänd, där man ritat markeringar för plattorna. Men under pappen - när vi borstat bort alla sågspån som rasade ner över oss- fanns vackra grönlaserade brädor!!! Brädorna, lite charmigt olika i bredd, sitter med rätt stora, troligen handsmidda svarta spikar med jämna mellanrum.

Jag bara kände hur min själ jublade! Jag tycker att det är så vackert! Där har dessa brädor varit gömda vem vet hur länge. Jag tycker att den gröna färgen är fin också - även om det nog blir lite mörkare i köket- , och ska låta den bestämma skalan i övrigt i köket, vartefter vi gör om där.

Så vet någon vad man lämpligen kan lägga i springorna mellan brädorna? Något lär dit för det blir lite tråkigt att sopa sågspån i längden....(Red, vi petade in lindrev!)

Lycka är att finna breda brädor i taket under pappen......

1 kommentar:

Alvin sa...

Hejsan Pernilla!

Lycka till med renoveringen, (jag vet vad jag talar om i stor bemärkelse, säkert du också)Vilket fynd ni gjorde i kökstaket, tänk om det kunde berätta vad det har sett under alla år det fick vara framme. Ang. pringorna så kan jag tänka mej att det kan finnas ett genomskinnligt spackel som skulle kunna passa bra att täta sågspånsspringorna med för inte vill man att det rasar ner både här och där i ett kök,( inte någon annanstans heller för den delen)kolla på Colorama i Ludvika så kan säkert dom hjälpa dej (min man jobbar ju där som bekant).

Ha en skön helg i renoveringen!

Kram! Leni