onsdag 14 april 2010

Att undvika tråkiga brytveck på linne...

..det är inte alltid lätt, fast jag så väl visste att de kan uppstå. Här har jag lyckats få till brytveck på ett blått linne. Det syns svaga vitare linjer på det. Dessa veck, skrynklor, går inte att stryka bort! Det är det som är problemet med brytveck. De blir på kulört linne, och ibland även på bomull, MEN det går att förebygga!


Linne är ju av långa linfibrer och dessa kan ibland bli brutna i ett veck. Är det väl där så sitter det. Det gäller alltså att inte få några. Det gör man bäst genom att innan tvätt av ett kulört lintyg/plagg lägga det i blöt för att fiberna ska svälla. (Det blir även på vitt linne, men eftersom vecken är vita syns det inte då...)

Svällda fibrer blir inte lika känsliga. Man kan lägga det hela i en hink vatten, eller kanske köra en sköljning utan centrifugering i tvättmaskinen.

Linne som material tål upp till 60 grader i tvätt. Det är inga problem. Men det man bör tänka på, förutom om plaggets sömnad och sammansättning kräver mer varsamhet, är att man ska vara lite varsam och framför allt inte ha någon hård centrifugering. MILD!!! På de flesta tvättmaskiner kan man ställa in olika grad av centrifugering, och går inte det, välj hellre utan centrifugering.

Strykning kan man göra på blött tyg om man vill, men åtminstonde lite fuktigt är att rekommendera. Har man inte möjlighet att stryka (varmt på 3 prickar) direkt efter tvätt, kan man innnan det har hunnit torka för mycket, rulla ihop tyget/plagget och lägga det i en plastpåse ett tag. Några dagar är ok, tills man har tid att stryka det. Man kan också med flit blöta ner ett torrt skrynkligt tyg och på samma sätt ha det i en plastpåse för att det ska fukta igenom och svälla fibrer. Det blir då lättare att stryka.

Jag lyckades denna gång ha en för kraftig centrifugering...dessutom hade jag ett par olika kulörer på linnetytg i maskinen samtidigt. Jag tvättade ett par tyger, vilket jag alltid gör innan jag syr av dem. Jag vill inte ha några tråkiga överraskningar med oväntad krympning efter att plagget är sytt..
Det röda luddade av sig och lade sig i vecken på det gula... Jag fick köpa nytt gult tyg, det gick inte att rädda. Det blå och det röda kunde jag få ut det jag skulle ha mellan brytvecken.
Gissa om jag kommer att vara ännu mer försiktig i fortsättningen!!?

1 kommentar:

Alvin sa...

Hej Du....i byggtider, hoppas ni inte har det alltför rörigt och dammig hemmma. Filmen ska visas på Kurbits hemsida när den är klar som marknadsföring har jag förstått. Vilken bra info du gett i ditt senaste inlägg!

Ha det gott!

Kram! //Leni