fredag 2 juli 2010

Midsommar

I denna ljuva midsommartid! Nå, jag är som ofta lite efter och nu har det redan varit midsommar för ett tag sedan :) Jag firade midsommar med familj och släkt på Gammelgården i Ludvika. Vi brukar ofta göra det, för vi är med i Ludvika orienteringsklubb som arrangerar firandet. Vi deltar i arrangemangen och brukar bla stå vid fiskdammen.


Ludvikas nyrenoverade konsthjul på Gammelgården.

Det blev en härlig dag med sommar, sol och mycket folk.
Dagen till ära bar jag dräkt, min farmors dräkt från Södermanland, Villåttinge häradsdräkt.


Midsommar är ju en stor mathelg också. Jag gillar mat, både att äta och att laga.
Jag har skattat rabarberstånden och gjort lite rabarbersaft.

Detta är en saft som är lätt att göra och blir god, tycker jag.

Man tager:
3 kg småskuren rabarber
4 småskurna citroner
Täckes med kallt vatten
50 g citronsyra
Ev några jordgubbar, mest för färgen

Låt stå 1-2 dygn
Sila av
Tillsätt 1 kg socker per liter avrunnen saft
Koka upp, skumma av, ta av från plattan
Ha i atamon
Fyll på rena varma flaskor.

Lite buteljerad sommar....


En midsommartårta som heter duga, tyckte vi alla, hittade jag bland Coops recept. Receptet finns att läsa här. Det är en riktigt fin tårta med mandelmassa i bottnarna, jordgubbar, maränger och rabarbergrädde.

Ha en härlig sommar!

Inga kommentarer: