söndag 6 mars 2011

Gyllene schabloner

Så har vi lyckats ägna lite tid till åt vårt hus. Det är fortfarande matrummet som vi koncentrerar oss på för att få nåt klart. NU har vi rivit ut all täckpapp på golvet för målningen är äntligen klar! Det blev en hel del målning av både tak, väggar och lister. Det var det stora, men den dekor jag bestämt mig för tog sin lilla tid den också.

Den bakre väggen i rummet är en "hel" vägg utan fönster eller dörrar, med bara slät stående träpanel. Vi har målat alla väggar - efter två lager kvistlack- med två lager antikvitt från Allbäcks. Ovanpå det har jag gjort schablonmålningar i gyllengult. Den gula har åstadkommits av av en blandning av vaniljgul och ockragul av Allbäcks för att få de toner jag ville ha. Inte för ljusa och inte för mörka.

Efter rekommendation av Åsa Larsjos, kurbits- och dekorationsmålare,  har jag provmålat på en planka och testat schablonerna. Det är en balans mellan att ta tillräckligt mycket färg i penseln, eller det redskap man väljer för stöpplingen av schablonen, så att man inte behöver fylla på färg i ett, och mellan att ha tillräckligt LITE färg åt gången så att det inte kladdar för mycket....

Här syns min bakre vägg och det äntligen fria golvet! Det blev lite schabloner som synes. De är gjorda efter bästa förmåga, och alls inte perfekta, men jag tycker inte att det ska vara för perfekt, då blir det mindre liv i det. Dessutom tycker jag att det är en speciell dimension att vi gjort detta själva, målning och schabloner, i vårt hus. Det blir verkligen vårt och efter vår smak och förmåga.

Listerna och schablonerna på det vita är i samma gula ton. I hörnerna på taklisten har jag gjort ett litet mönster utgående från det större mönstret. Det är i en mörkare gul. Det är tänkt att stolarna vid matbordet ska få denna mörkare gula ton också inom sin tid.

Här den lilla fönsterhörnan där morgonljuset strilar in. Vi har underbar förmiddagssol i detta rum och det är överhuvudtaget ett ljust och inbjudande rum, precis som vi ville. Och - golvvärme är verkligen ljuvligt. Det är ren njutning att gå barfota på det såpade golvet som är härligt varmt!

Min mormors gamla sypuff omklädd med överdrag, och Fredriks mormors gamla stickfåtölj, likaså med ett överdrag, passar fint i hörnan med utsikt över trädgården. De låga fönstren ger en fin närhetskänsla till trädgården. Lampan ska bytas mot nåt annat när vi hittar nåt som passar. Gärna nåt med mässing....

Så nu har vi kommit till själva inredningen med möblering, gardiner mm. Matbordet, den gamla utdragssoffan och stolar står på plats så vi kan sitta här och äta redan. Det är spännande, och om jag kan tygla min iver ska det göras sakta och omsorgsfullt utan förhastade lösningar, så att det blir verkligt bra!


Här syns den tapet som jag har hämtat mönstret från. Det finns i skrubben under trappen, och har antagligen funnits på nån mer vägg här i huset någon gång. Jag gissar på tidigt 1900-tal för jag tycker att det är ett jugendmönster. Det är en del av poängen med att använda detta mönster att det redan finns i husets historia, varav jag nu är en länk i kedjan som brukare och förhoppningsvis förvaltare.

5 kommentarer:

Charlotte sa...

Men jisses, jisses! Så helt fantastiskt underbar din vägg blev! Kan inte annat än häpna över detta underbara arbete! Våldsamt vackert och vilsamt i gult!

Pernilla Lindberg sa...

Vad fint det blev och vad synd att vi inte kunde komma förbi igår...

Alvin sa...

Men Pernilla såååå himla duktiga ni har varit och såååå himla fint det blev. Vilken känsla att ha gjort det helt själv och till råga på allt så finns mönstret med tidigare i husets historia, härligt!
Ha det gott!

Ingela sa...

Vilket härligt inlägg både hur du tar dig an huset och den otroligt vackra väggen! Färgen är så mjuk och fin det är som om natren flyter ut på era väggar. Läckert!

Anonym sa...

Mycket fint och smakfullt!