fredag 5 augusti 2011

Hallon är lyst i livet!

Sommaren skrider fram och alltför fort för att jag ska hinna med. Nu är det mitt i hallonskörden.
Vi har ett par häckar eller lister med hallon. Inget märkvärdigt. Det är några oordnade rader med hallonbuskar inramade med kantsten, och stöttade med pinnar och omgärdade med snören som stöd.

Det kräver lite rensning ett par gånger om året. Ogräs på våren och helst på sommaren igen, och sent på hösten klipps de stänglar som burit bär bort. De dör efter skörd. Men nya skott kommer till varje år, och nästa vår är det de som bär skörd. De nya skotten brukar jag kapa av lite i toppen då på hösten, så kan de förgrena sig och få fler toppar med bär.
Dessutom gödslar jag hallonen med gräsklipp från gräsmattan. Det har verkligen fått fart på tillväxten! Det är både naturligt och nära :)

Att gå ut i somamren och plocka sina egna söta solmogna hallon.. Det är lyst i livet för mig.....

Av dessa härliga bär fryser jag in en del, men gör gärna också både paj och kräm.

Hallonkräm:
Plocka hallon.
Lägg hallonen i en kastrull och fyll med vatten till hallon-nivån. (Mer eller mindre funkar också bra, beroende på hur bärrik kräm man vill ha.)
Häll i socker efter smak. Jag tycker att ca 1 dl till en dryg liter hallon är fullt tillräckligt.
Koka upp så att hallonen går sönder.
Ta av från plattan.
Rör i ett par matskedar potatismjöl utrört med lite vatten. Blanda väl. Det stelnar nu till och blir krämigt. Klart!

Njut gärna varm kräm med vaniljglass, eller kall med mjölk.

Mmmmmm.....

2 kommentarer:

Ingela sa...

Hej äntligen hittade jag tillbaka till dig! Nu har jag mycket att ta igen! Ville bara du skulle veta att jag har försökt men att jag har fått beskedet att bloggen har upphört. Har du också tappat min blogg? Vi bytte ju namn på bloggarna...

Kram från en lättad Ingela

Angel.Pearls sa...

Underbara hallonsnår du har!
Själv har jag ett par liter blåbär i frysen.
Kram
Eva