torsdag 3 november 2011

Stenlagd uteplats

Så när sommaren har vandrat förbi så finns det äntligen en uteplats klar utanför vårt matrum. Nästa sommar kan vi till och med använda den! Det ser jag fram mot. Det är i ett läge med morgonsol och eftermiddagsskugga.


Det har dröjt en del. Först fick vi STORA stenar hemskjutsade med skopa av en vänlig granne. Dessa stenar hade jag och ungarna valt ut och plockat på skopan. Sedan kunde jag inte röra mig ordentligt på många dagar...Är det åren som börjar komma eller är man helt enkelt inte alls i form? Stora killen kände inget av det dagen därpå....

Hur som helst blev resultatet att jag drog mig lite för att hantera dessa stora stenar igen.... Till sist kom de på plats, med hjälp av mest hela familjen, inkl min snälla far. Vi lade brädor grus och bräda igen och använde spett och hävstångseffekt för att få de värsta bumlingarna på plats. Nu ligger de där, och vi har öst i grus - stenmjöl 0-8 - för att jämna ut sluttningen till två terasser och lagt stenplattor. På bilden fattas lite kantsten och några plattor i framkant där jag ska ha kryddväxter i kruka. Vid knuten står en gammal rostig stege. Vid den har jag planterat en vitblommande klematis.

I sommar ska jag ställa mina gröna bryggeristolar där med ett hopfällbart bord. Det måste jag emellertid bara hitta ett först....:)

2 kommentarer:

idémakeriet sa...

Kan tänka mig att det var ett tungt jobb. men resultatet får vara där, jätte fin , du kommer säkert att njuta där under våren/sommaren.
Jag ska imorgon ta mig i kragen för att plantera några träd i trädgården.
Dr är fortfarande så naken i trädgården, jag vill det ju ha ombonat men det får nog dröja några år till, när det gäller trädgård är jag otålig som bara den, ler.
Ha det så gott.
Kram gerda

Anonym sa...

Kul att se "vÄrket" bakom din berättelse om det tunga arbetet med stenarna.Handens arbete och hjärtats tanke är fantastiskt hälsar Åse.