måndag 12 november 2012

Snickarna har lämnat köket!

Så äntligen efter mer än två månader kan vi så smått flytta in i vårt kök igen! Gissa om det känns underbart!
Snickarna har avslutat, och nu hänger det mest på mig. Det är en hel del målning som ska göras, på all den platsbyggda pärlsponten jag ville ha. 
Städa ur alla sågspånen är ett kärt besvär, även om det kommer att ta ett tag att få ut alla.

 Norrhörnet i vårt kök är det som är mest färdigt. Där har jag målat lite under tiden. Ett fönster är insatt mot vägen och små luckor i pärlspont över de "gamla luckorna". 
Vi har valt att behålla mycket av den gamla köksinredningen, delvis för att den inte var så gammal och inte på något sätt utsliten. Lättare blev det kanske inte för snickarna med alla min speciallösningar, men det kändes som resursslöseri att slänga ut fullt fungerande saker. Ny köksö med stenskiva, där vedkistan ska få sin plats, när jag målat. Komplement är en flyttbar köksö i ek, som skymtar lite.


Nu är det verkligen skillnad mot när det var som värst då hela rummet var tomt och hade jordgolv... Nu har vi ett golv i våg, på friska bjälkar och väl isolerat med träfibrer. Det blev ett självbärande trägolv. Jag har hårdvaxoljat det. Allt blir inte helt som man tänker sig, och det finns många detaljer som är lite si och så med. Golvet är en. Det förlorade visst en del i träkänsla, - och det blev halt. På strumpfötter kan man nästan åka skridskor, vilket ungarna nu gör. Fördelen är ju att det är lättare att torka av. Men väldigt hårt är det inte, flera märken finns redan....

Detta fönster var verkligen efterlängtat. Utan fönster i ett rum blir det verkligen grott-känsla. Det blev en riktigt djup nisch (timmervägg), och att nå fönsterhakarna när vi nu har en bänkskiva framför blir lite problematiskt....
Ljuset strömmar in, men inte solen, då den aldrig står i just detta läge. Det som blir däremot är en viss insyn, som vi inte haft förut. Jag lär sätta någon slags insynsskydd i nederdelen av fönstret. Jag tror att det måste bli långt in vid fönstret så att vi kan använda nischen. Hur fäster man en ev gardinstång mellan två väggar? Jag har funderat på någon skärm, men då behöver den stå i nischen, och jag vill inte ha för mycket plock. Fruktfatet ska nog ha rätt ensamt majestät där. Förslag på lösningar mottages gärna.

Följetången fortsätter senare för intresserade :)

Inga kommentarer: