lördag 1 januari 2011

Rent nytt år!

Första halvan av nyårsafton tillbringades med en efterlängtad syssla. Tro det eller ej - att skura golv!

Vårt sovrumsgolv på båda sidor om den nya mellanväggen i sovrummet behövde verkligen göras rent efter bygget, grova skor, sågspån och intrampad smuts och gips.  Det blev verkligen skillnad också.

Det tog mig ett tag att åstadkomma dock... under tiden jag gjorde det hann maken städa resten av hela huset. Jag hade införskaffat en skurborste på skaft, efter råd av Göran Gudmundsson, byggnadsvårdsgurun. Då behöver man inte slita ut sina knän. Smart, men tyvärr så gick den inte ner i skurhinken! Jag tog till handkraft. Det behövdes lite kraft också, för att gno bort den grå hinna som bildats. Efter skurande, torkande av smutsvatten och moppande med rent vatten efteråt protesterade både armar och knän, men jag behöver inget gym!

Så härligt med rent, doftande golv. Jag använde linoljesåpa från Allbäcks, den är fet och god mot golvet. Hälsingesåpa går också bra. Med rena sängkläder, nytvättade gardiner och dammat i alla vrår blev rummet som nytt.

Sedan hade vi nyårsfirande med familjen, med god mat, skål i bubbel och lite fyrverkerier. Vi vuxna bytte om till festligheterna, men ungarna såg inte alls vitsen med det. -Jag gillar den här tröjan, det är därför jag har den varje dag. Den är fin!

Man kan ha mycket kul med tomtebloss!

Nytt år, nya möjligheter!
Vi såg filmen Stuart Little, där man sade att man skulle leta efter guldkanten på varje moln. Det ska jag göra inför 2011.
GOTT NYTT ÅR!

2 kommentarer:

Birgitta sa...

Finns inget som luktar så gott som ett såpskurat golv.
God fortsättning.
Kram Birgitta

Ingela sa...

Hej på dej!

os dig andas man helt klart frisk luft!

Nyskurar och rena lakan... kan det bli bättre?

Även jag önskar dig god fortsättning