onsdag 28 november 2012

Design av vetekudde efter önskemål

Att slappna av med en varm och skön vetekudde mot något ömmande ställe, som nacken,  eller bara gosa in sig med en och ta det lugnt ett tag tycker jag är lyst i livet. Testa gärna!

Lyst Form designar och tillverkar en del vetekuddar. Några "fasta modeller" finns, men det kan tillkomma nya, och gör så också. Ibland är det på eget initiativ och ibland är det efter önskemål från någon.

Magvetekudde "T" kom till efter ett behov och ett önskemål av en beställare. Det var ett enda exemplar som var aktuellt, men nu har modellen hamnat i sortimentet.

"T" värmer skönt på ömma magar! Foglossning, mensvärk, förlossning...? Ett tvättbart kuddvar ingår.

Trådrakt blir det i vetekuddstillklippningen när man drar i en tråd och klipper därefter.

Det är några steg i tillverkningen av en vetekudde. Själva designen och konstruktionen kan ibland kräva en eller ett par provsömnader för att få till det hela rätt. Så klart är det mest ekonomiskt, inte minst för mig....,  om beställningen omfattar lite fler vetekuddar på en gång av samma modell då.
Jag tvättar linnetygerna, vilket det oftast handlar om, det är alltid bäst att göra innan sömnad. Det är något som är omsorg och kvalitet för mig, att tyget är urtvättat från ev tillsatser, och att det inte krymper så mycket som det annars kunde gjort. Det är så förargligt att köpa något som passar och så krymper det efter tvätt så man inte kan ha det.....Det har hänt mig vid inköp av plagg, fy!

 Jag fick förfrågan på modeller av rektangulära vetekuddar, och gjorde några förslag på hur sådana kan se ut, med olika kanalindelningar. Jag förespråkar absolut vetekuddar med kanaler/ indelningar. Vetet fördelar sig jämnare över kudden och ligger kvar på plats. Några olika linnetyger brukar finnas hemma. Denna gång tex denna vårligt gröna, vilket man valde. Sköna gröna vetekuddar!

För att få lite effektivitet på tillverkningen delar jag in i olika moment. Här syns kuddar fyllda till hälften, nålade och väntar på att sys ihop. Ju mer vete i en kudde, desto längre kan den hålla värmen. Men det är även andra sidor med mycket vete. För mycket gör kudden stel och oföljsam, vilket motverkar funktionen, och dessutom är det svårt att sy ihop en kudde, som är så full att vetet rasar ur när man tippar det minsta på den för att försöka få in den i symaskin!

 Jag rekommenderar att ha ett kuddvar om sin vetekudde. Det ska vara avtagbart och kunna tvättas. Det skyddar både mot smuts och nötning. En vetekudde är som vilken textil som helst och utsätts för bådadera.

Liten del av tillverkningen av vetekuddar i grönt lin. 

Som med all textil är det en hel del steg i tillverkningsprocessen, bara tygets tillkomst innefattar många.... Det betyder att det är tidskrävande och blir en kostnad. Jag hyser den största respekt för tiden och kunnandet som hantverk innebär. Med anda av Slow Living ansluter jag mig till tanken om färre saker, men med bättre kvalitet som håller längre. Det vill jag uppnå och välkomnar kontakt med både dem som delar min tanke om Lyst i livet med sin egen utformade vetekudde, och dem som kan ha behov av större serier av mina eller nyutvecklade modeller.

Inga kommentarer: