torsdag 13 december 2012

Julefrid - efter målningen....

Adventstiden skrider på. Varför har jag alltid så många projekt på gång? (Därför att jag är sådan...) Nån gång skulle jag vilja att det inte var något speciellt på gång, så att jag kunde ägna mig åt advent mer helhjärtat. Det är en härlig tid om man kan ta sig tid. Granris, dekorationer och stearinljus. Pepparkaksbak, glögg och lussebullar. Känn värmen av brasan inne när snön knarrar ute, och doften av julen.

Men detta år delar jag tiden mellan att sända leveranser till trevliga människor som valt julklappar hos Lyst :), där jag har fått förtroendet att slå in ytterligare några presentpaket innan leverans, och att måla i vardagsrummet. (Axlarna tål lite i taget, tips är yoga och värmd vetekudde!) Vi har inte haft riktig ordning sedan augusti då vi började med köksrenoveringen. Köket är nu tack och lov på plats, men inte alla detaljer ännu. Vi "sticker emellan" med att måla i det ändå utrymda vardagsrummet. Vi tänker inte utrymma det på nytt senare och ställa huset på ända igen :).
Det är inte direkt läge att julpynta när det ser ut så här, det är ju klart. Några adventsljus har det ändå kommit fram.

Vi har sedan tidigare gula tapeter i vardagsrummet, men hade inte målat varken tak eller lister. Dessa var trärena. Ett fönster har vi i rummet, mot söder visserligen men lite mörkt blir rummet ändå, då det är ganska avlångt inåt huset. Trärent tak sprider inte ljus så bra. Vi har nu bytt fönster till detta, som är lite högre. Eller egentligen lägre. Alltså, det slutar på samma nivå på höjden som tidigare, men nu går det lägre och släpper in mer ljus och mer utsikt över trädgården. Även när man sitter ner ser man ut nu. Det blev bra. För att binda ihop rummet mer med rummen bredvid, kök och matrum, och för att förstärka ljuset så målar vi nu både tak och lister i linolja, antikvitt. 
I matrummet är färgskalan den omvända, väggar i antikvitt och lister i gult. Det är det rum som har mest fönster och känns luftigast och ljusast, fast det ligger i öster. 

Inredningsmässigt blir det nog mest åt det traditionella, ser jag. Det vore roligt att vara väldigt unik och originell, men det kanske blir nån annan gång, om det visar sig att jag har förmåga :). Det lär gå ihop med mig och min smak också ....Jag får se det som så att bland alla trender så sticker jag kanske ut genom att inte vara trendig? Här blir det efter devisen ljus, lugn och efter husets karaktär.



 I matrummet intill får nu fönsterbrädorna ett nytt lager färg, och det ska följas av ett skyddande lager hårdoljevax idag. Efter lite justeringar med fönsterpassningen behövde de åtgärdas. Dessutom får man vara lite försiktigt med att ställa krukor på linoljevita brädor. Det kan bli gulnat. Man sätter lämpligen små tassar på krukorna, för att det inte ska bli för tätt, och inte fukt ska gå ner från keramiken. Det ska vi göra hädanefter.

Så om någon dag bara så är det dags att stryka gardinerna och binda upp dem på gardinstängerna av gärdesgårds-störar och sätta ljus och pynt i fönstren! Jag återkommer med bild på den vadd jag tänker mig mellan fönstren. Det är enkelglas med lösa innerfönster och precis lämpat att ha något mellan.
25 grader kallt nu, inte direkt läge att öppna innerfönstren, tyvärr.


Inga kommentarer: