tisdag 29 januari 2013

Sockel-lådor i mitt kök

Steg tas det hela tiden med renoveringen av vårt kök. Det är mest målning som är kvar..fortfarande.., men jag tänkte att jag skulle visa hur vi fått sockel-lådor snickrade till vår inredning, som är en kombination av gamla och nya delar. De mörka skåpen har vi återanvänt, och det ljusa i pärlspont har vi fått nysnickrat.


I stället för någon slags spånskiva med ekimitation av på fronten har vi fått socklar av riktigt trä. På de flesta ställen är det dessutom lådor. Det gäller att ta tillvara alla små skrymslen!

  Här är en specialkonstruktion av skåpsammansättning efter helt mitt eget huvud för att lösa funktionsbehovet i en liten nisch. Undertill är det en rak sockel-låda och en sned!

Kastrullskåpet blev mer lättanvänt när alla lock fick en egen låda att ligga i!

Vi fick nu lådor snickrade, och den händige kan säkert åstadkomma något liknande. Det är små utstickande spår på lådan som glider på likadana avsatser på "väggarna" på båda sidor om lådan.
Annars finns det flera fabrikat av kökstillverkare som har tagit upp detta med sockel-lådor i sina sortiment. Fast om man då kan få dem precis i den storlek man behöver vet jag inte.

Nu är det mest lister som ska målas, sedan börjar det bli klart i själva köket. Skafferi och städskåp är det en del kvar att göra i. Jag tänkte skriva en rad om dessa lister lite senare. Det har varit en del funderingar på hur jag ska göra med dem och färgsättningen. Kanske kan jag ge något tips om slipning också, eventuellt har jag kommit på ett helt nytt sätt att göra på :)

Inga kommentarer: